Feilsøking på bil - hva er en bildiagnose?

finn ut hva som er galt med bilen

En bildiagnose gjør man når bilen ikke fungerer som forventet. Når bilen din for eksempel stopper eller ikke starter som den skal. Det kan være mer eller mindre avanserte feil og årsaken til feilen kan ha ulik vanskelighetsgrad. De fleste verksteder har utstyr for å gjennomføre en diagnostisering. 

Hva innebærer en bildiagnose?

I dag styres biler av en rekke forskjellige små pc'er, såkalte kontrollenheter og gateways. Bilbransjen har konstatert at det har aldri har vært så bra kvalitet på bilene som nå. Med bra kvalitet kommer dessuten ekstremt avansert teknikk. Med andre ord finnes det en god del ting som kan gå i stykker, og iblant er det problematisk å vite hva som må gjøres. I disse tilfellene bør man foreta en bildiagnose.

Med feilsøking på bil mener man avlesning av kjøretøyets feilminne. Ved hjelp av diagnoseteknikk skannes bilens informasjon og berørte kjøretøyskomponenter sjekkes med et OBD2 apparat. Du får normalt en feilrapport og en pris på reparasjon (hvis det trengs). Hos Bildoktoren får du også en feilrapport, samt tilhørende pristilbud på nødvendig reparasjon fra verksteder i ditt område. Dermed kan du sammenligne priser FØR ett verksted skal finne ut hva som er galt. For da føler man seg fort fanget, og ender gjerne opp med å velge det første verkstedet, for å spare tid og ubehageligheter. 

I tekniske sammenhenger handler en bildiagnose om at man ved hjelp av logiske og systematiske tester prøver å avdekke årsaken til hvorfor en programvare eller teknisk utstyr ikke virker som det skal. Det kan være mer eller mindre avanserte feil, og grunnene til feilen kan være av varierende vanskelighetsgrad.

Et OBD2 verktøy kobles til bilen og ved hjelp av diagnoseteknikk skannes bilens informasjon, og berørte komponenter sjekkes. Mekanikeren får en eller flere feilkoder som sier hvilken feil det er, og hva som bør gjøres. Softwaren og programmene som brukes kommer fra bilprodusenten.

En komplisert jobb

La oss si at en lampe uventet lyser på dashbordet. Du kjører bilen til verkstedet, som leser av bilens feilminne, reparerer problemet som har oppstått og varsellampen slukkes. Alt er i orden.

Men allerede etter et par uker lyser lampen igjen! Her blir vi som bileiere sinte og tenker at verkstedet har gjort en skral jobb. Men slik er det ytterst sjelden. Verkstedet har mest sannsynlig løst det første problemet på bildiagnosen, men en mengde ulike feiltyper kan gjøre at samme lampe lyser. Det vil si at når den første feilen er reparert, finnes det kanskje en annen feil som ligger senere i feilminnet, og som også trenger å repareres for at akkurat denne funksjonen i bilen skal fungere som planlagt. Og verkstedet stanset bildiagnosen da bilen indikerte den første feilen.

For eksempel kan lampen som indikerer at noe er feil med motoren, lyse av 60 ulike grunner.

Trinnvis bildiagnose

Mange verksteder jobber med trinnvis bildiagnose for at du som bileier skal kunne tallfeste kostnaden underveis. Det innebærer for eksempel at verkstedet bruker arbeidstid tilsvarende en kostnad på 1000 kroner for å feilsøke bilen. Etterpå får kunden forslag til hva som skal gjøres, men kunden avgjør selv om bildiagnosen skal fortsette for å finne ut om det er mer som skal gjøres. Hvis man velger å fortsette å feilsøke, krever det ytterligere arbeidstid og kostnaden for bildiagnosen øker. Dette forklarer hvorfor en bildiagnose kan være dyrt – det er en tidkrevende metode som alltid må gå i gang fra null. Ved å bruke en av Bildoktorens mekanikere, vil de naturlig nok kun kunne få rede på ett og ett trinn i diagnostiseringen, ettersom det ikke er lovlig å reparere bilen der og da. Men veldig ofte er det jo kun ett trinn som trengs for å finne feilen. Og da til kun 399,-

 

Feilsøking omfatter følgende tjenester og komponenter:

  • Elektronisk feilsøking, er feilkodelesing ved hjelp av diagnoseverktøy.
  • Sletting av feilminnet (ved sporadiske feil eller etter reparasjon).
  • Mekanisk feilsøking er visuell besiktigelse av feilkilden. Testkjøring kan bli nødvendig (da er det kundens ansvar at bilforsikringen dekker at mekanikeren kan kjøre den).

Hvis diagnosen ikke utleder til en feil til en endelig del, kan det hende at det må gjøres en dypere feilsøking, og da må bilen inn på verksted for å finn ut hva som er galt med bilen.