Dette er viktigst når vi må ha bilen på verksted

 Dette er viktigst når vi har bilen på verksted

Om jobben utføres hos et merkeverksted spiller mindre rolle.

1. Pris

Undersøkelser viser gang på gang at pris er viktigste faktor ved valg av bilverksted. Likevel er det kun ca halvparten av oss som faktisk tar seg bryet med å ringe rundt til ulike verksteder og sammenligner pris. Gjerne ikke så rart når vi i vår digitale tidsalder begynner å bli vant med å kunne gjøre oppslag på alt en måtte trenge å vite på internett. Dermed tar man ofte avgjørelsen om verksted utfra anbefalinger fra andre, og tilgjengelighet i forhold til bosted eller arbeid.

Det er dette Bildoktoren ønsker å gjøre noe med. Ved å for det første med sikkerhet kunne vite hva som er galt med bilen din, for deretter å kunne stå fritt til å velge verksted. Når du vet hva som er galt med bilen, er det ikke lenger så vanskelig å ringe ulike verksteder for å sjekke pris på reparasjonen. Om ikke lenge vil du også få pristilbud fra våre samarbeidende verksteder på akkurat din reparasjon.

 

2. Service

God service teller mest for ca en tredjedel av bileierne når de velger verksted. De som ikke vektlegger god service overfor kundene sine idag, taper markedsandeler. Forbrukere idag begynner å bli vant til å gi tilbakemeldinger på servicenivå og tilfredshet, ettersom det er mer og mer vanlig at man får en SMS eller mail i etterkant av en handel, nettopp for å gi en karakter. Dermed kan bedriften finne ut hvor de må legge inn innsats for å bedre kundeservicen. Når man handler på internett, er det nesten forventet at man får anledning til å skrive en tilbakemelding, eller i det minste gi en karakter på butikken/vedkommende som utførte jobben, eller en vare, i etterkant. For å sikre at kunden får et godt grunnlag for å ta sin avgjørelse ved valg av mekaniker hjem til seg, har vi selvsagt også den muligheten. Etter at man har "kjøpt" seg en bilmekaniker basert på presentasjonen av dem på bildoktoren.no, får man altså mulighet til å selv gi en evaluering av den man har valgt, i etterkant av jobben. Man kan lese andres erfaringer med dem man finner interessant, før man bestemmer seg også, slik at de som eventuelt ikke har levd opp til forventningene, også vil tape oppdrag.

 

3. Merkeverksted

På tredjeplass over det som teller mest for folk når vi har bilen på verksted, er at bilen sendes på merkeverksted. Tidligere var det jo slik at bilprodusentene kunne kreve at kun deres egne merkeverksteder og deler ble brukt innenfor garantitiden. Dette er ikke lenger lov, og idag kan bileieren fritt velge verksted selv, så lenge verkstedet benytter originaldeler eller godkjente deler av tilsvarende kvalitet. Dette er tydeligvis ikke kommunisert godt nok ut til allmennheten, ettersom en tredjedel av oss fremdeles mener at man bør ta bilen på merkeverksted. Et frittstående verksted, så lenge det er autorisert av Statens vegvesen, har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte, på lik linje med merkeverkstedene.

 

Alderen på bilen har mye å si

Pris er og blir avgjørende for svært mange, i alle fall så lenge man forutsetter at jobben blir gjort like bra hos alle verksteder. For mange bileiere handler det også om alderen på bilen, i forhold til hvilket bilverksted man bruker.

Nyere biler havner helst på merkeverksted, mens eldre biler blir reparert på et frittstående verksted. Og det er forståelig. Mange føler nok det er tryggere å ha nybilen sin hos et merkeverksted.

– Men er det egentlig det?

– Akkurat der foreligge det nok ingen svar. Det vil variere fra verksted til verksted. Men generelt sett er det for mange det beste å ha en nyere bil på et verksted der de virkelig kjenner bilen, har spesialkompetanse og nødvendig spesialverktøy.

– Det handler likeledes litt om mulig goodwill også. Hvis man kommer opp i en ansvars-situasjon som er litt i gråsonen, står man sterkere hvis man har en kobling til verkstedet fra før. Da er det større mulighet for at de står på for deg, enn om du knapt har vært innom med bilen før.

Sjekk priser!

– Hva med eldre biler?

– Da er garanti-aspektet helst borte. Dessuten er det ofte snakk om erstatning av rene slitedeler, noe som ofte ikke krever spesiell kompetanse. Da er det forståelig at pris blir ekstra vesentlig.

– Det hører med til saken at det kan være tildels store prisforskjeller ute i markedet, og det behøver slett ikke være slik at merkeverkstedene er de dyreste. De senere årene har utallige av dem jobbet konsentrert for å holde på kundene, dessuten når bilene deres blir eldre. Derfor anbefales det å ta en prissjekk i forkant, i alle fall når det er snakk om større reparasjoner.