Hvorfor er det skummelt å eie en bruktbil uten garanti?

Bilabonnement er en forholdsvis ny løsning for bileiere til å ha bil tilgjengelig- komplett og helt uten overraskelser - til en enkel pris som inkluderer det meste. Sier de i markedsføringen.

Alt er visstnok bedre; man slipper å bekymre seg for verditap, man kan bytte bil etter behov, forsikring, service og ofte dekkhotell er inkludert i mnd. prisen. Dermed er det største poenget til disse selskapene at man betaler en fast pris i måneden, som gir trygghet til kundene på at der ikke vil komme noen ekstrautgifter på bilen enn den mnd. abonnementsprisen. Utenom bompenger/ferger/parkerings- og drivstoff- eller ladeutgifter da. De tingene som faktisk koster en hel del.....

Dermed skal dette gi en forutsigbarhet for kundene deres som heller betaler fra ca 6000,- pr. mnd for en mellomklassebil på utlån, enn å kjøpe og eie en ny eller brukt mellomklassebil, og "risikere" at bilen kanskje må på verksted, en eller annen gang, og at det blir en megadyr reparasjon! For det er vel egentlig den store usikkerheten ved bileierskap uten nybilgaranti; 

HVA ER GALT MED BILEN, OG HVOR DYRT VIL DET BLI Å REPARERE?

bilde av dashbord fra fiverr

Så lenge bilen har nybilgaranti (typisk inntil 5 år, noen har 7 års garanti) er det ikke mange som går rundt og bekymrer seg for å måtte reparere bilen. "Da er det jo bare å ringe bilforhandleren og garantien vil dekke kostnaden" tenker vel de fleste. Den garantien gjelder for bilabonnements bilene også, så i realiteten er det kun servicen på bilen som vil koste noe de første 5-7 årene i en bils liv. 

 

 

DET ER NÅR BILEN ER UTEN NYBILGARANTI AT DET BEGYNNER Å BLI "SKUMMELT OG ØKONOMISK USIKKERT" Å EIE BIL.

Du kan lese mer om usikkerheten man kjenner på når bilen er uten nybilgaranti i en tidligere artikkel

Hva om man kunne utelukket den økonomiske bekymringen for å måtte ta bilen på verksted, med alt det innebærer av uro for hvor dyrt det vil bli, stresset med å finne frem til et verksted med best pris, eller i det minste bare kunne få vite hva som er galt med bilen?

pros og cons ved abonnement, leasing og eie. blog str-1

 

Lengre nede i denne artikkelen har vi regnet på og sammenlignet de faktiske kostnadene ved bilhold, og viser deg hva du er med å betale for ved å lease eller abonnere på en bil fremfor å eie en. For å slå et slag for bruktbiler uten nybilgaranti (som jo er vår hovedmålgruppe), har vi tatt utgangspunkt i en  8 år gammel bil som koster ca. 100.000,-

Først vil vi gå nærmere inn på alt som fremstilles som inkludert og en fordel, men som egentlig hver for seg ikke koster så enormt mye som det blir fremstilt, om man skal stole på kalkulatorene og ekspertene hos smartepenger.no

At forsikring er en nødvendig kostnad ved å ha bil er en selvfølge! Jo lengre man har kjørt skadefritt, jo mer bonus opparbeider man, som igjen gjør forsikringen billigere for deg. Dermed vil denne prisen variere avhengig av hvor lenge man har kjørt skadefritt, type bil osv. Det de legger til grunn i kalkulatoren er en fast trafikk forsikringsavgift som ALLE bileiere må betale årlig (noe lavere for elbiler), og en gj.snittlig årlig forsikringspris beregnet utfra bilmodell og årlig oppgitt kjørelengde.

Service på bilen er også en nødvendighet, og spesielt viktig å gjennomføre etter bilfabrikantens anvisninger. 

Dekk og dekkhotell er noe som er blitt mer og mer populært de siste årene, og det er vel derfor dette også inkluderes i abonnementsmodellene.

Og sist men ikke minst er verdifallet på bilen tatt med i regnestykket. Det er jo den største kostnaden ved å eie bil, og når man kjøper en helt ny bil vil verdifallet være ekstra stort de første årene. Derav rådet om at en bør kjøpe en 3-4 år gammel bil om en skal være mest mulig økonomisk og slippe unna det største verdifallet på bilen.

En generell bruksslitasje legges til grunn som akseptert når man en gang (enten det er etter 3 års leasing avtale eller kun noen få måneders abonnement) skal levere tilbake bilen man tross alt ikke eier. Og det er her mange har opplevd å få en overraskende stor regning. For hva utleieselskapene ser på som normal slitasje, er ofte ikke det samme som en barnefamilie synes er normal slitasje... Historiene er mange om dem som får et sjokk ved innleveringen, og inspeksjonslisten er lang. Denne risikoen blir ikke tatt med i regnestykket, og vi mener at det er en såpass reell risiko at dette burde vært opplyst mye tydeligere om i markedsføringen av disse. Forbrukerrådet har til og med laget en egen liste over feller.

Om man da setter opp et regnestykke og sammenligner de faktiske kostnadene ved de tre formene for bilhold, ser man at det er ganske dyrt å skulle betale for alt inkludert i et abonnement....og leasing varianten fremstår mer og mer ugunstig for de fleste av oss. 

Tåler man å leve med at det kan oppstå et behov for en uventet, større reparasjon, så er det faktisk meget mye rimeligere å eie en bruktbil til rundt 100.000,- i pris. Med en faktisk gj.snittlig kostnad på bare 2844,- pr. mnd. (inkl.beregnet gj.snittlige rep.kostnader). Bestemmer man seg for å leie ut bilen sin gjennom bildelingsplattformer som f.eks Getaround, så kan man til og med tjene inn litt ekstra penger (til uforutsette reparasjoner kanskje?). 

Det har likevel i alle år vært manglende hjelp å få for bileiere av bruktbiler uten nybilgaranti, når man merker at det er noe som må repareres. For hvor kan man henvende seg for å; 

  1. Finne ut hva som er galt med bilen.
  2. Og deretter innhente pristilbud fra verksteder.

    Vi har løsningen!

De fleste mekanikere kjenner seg godt igjen når vi hevder at venner og bekjente kommer til dem for råd og hjelp når de opplever bilproblemer. For alternativet er jo å ringe rundt til verksteder og forklare symptomene. Leverer man inn bilen til ett verksted for å diagnostisere den, så har man på en måte allerede valgt verksted, før en i det hele tatt vet hvor dyrt det vil bli. Og dermed føler man seg låst.

Og dette er en stor årsak til at mange velger å gå over til nyere bil med garanti eller å lease eller abonnere, selv om vi nå er klar over at det lurer en stor økonomisk usikkerhet der fremme når bilen til slutt skal leveres inn.

Med vår tjeneste kan bileiere uten nybilgaranti endelig få en enklere og mer oversiktlig prosess når bilen først må på verksted. Og da blir det gjerne et enda lettere regnestykke, når man allerede vet at de faktiske mnd. kostnadene ved å eie en bruktbil ikke er så store og skumle likevel.

Og spesielt ikke om en har et medlemskap hos oss med ubegrenset tilgang til videosamtaler med våre bildoktorer, mekaniker hjem ved behov og ikke minst pristilbud på det som FAKTISK trenger å repareres.

Medlemskapet lanseres våren 2022, og dersom du vil motta mer informasjon om hva det er og går ut på- kan det være lurt å melde seg på vårt nyhetsbrev. 

 

Fakta om denne prissammenligningen:

Vi har brukt kalkulatoren til smartepenger.no (https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/872-bilkostnader ) for å beregne totalkostnadene ved å eie bil. For akkurat denne sammenligningen har vi brukt følgende tall:

    I vårt eksempel har vi tatt utgangspunkt i dette:

  • 8 år gammel bil a kr. 100.000,- fossildrevet
  • Årlig kjørelengde 15.000 km.
  • Rentekostnad for billån er satt til 4%.
  • Drivstoff pris pr. liter er satt til 19,-
  • Antall år vi skal eie bilen: 5 år
  • Drivstoff forbruk liter pr.mil: 0,7

    I kalkulatoren ligger det inne beregnede tall for:
  • gjennomsnittlig dekk kostnader pr. år a kr. 1600,-
  • gjennomsnittlig forbruk av vask, rekvisita og lignende pr. år a kr. 1050,-
  • gjennomsnittlig servicekostnad pr. år er kr. 2675,-
  • gjennomsnittlig reparasjonskostnad er kr. 2550,-
  • gjennomsnittlig forsikringskostnad pr. år er kr. 7150,-
  • Trafikkforsikringsavgift er kr. 3066,-


    Noen av disse har vi brukt i det illustrerte oppsettet, mens de postene som ikke er inkl. i bilabonnement eller leasing avtaler - har vi trukket ut for å lettere kunne sammenligne.